Darul de botez

Duminica merg la un botez. In familia mea extinsa a venit un nou membru. Asa cum e traditia in religia crestin ortodoxa, cel mic trebuie botezat la Biserica si tot tacamul. Cred ca au trecut vreo 5 ani de cand am fost ultima data la un botez. Nu mai stiu si atunci era tot asa, dar acum se face petrecere in toata regula. Petrecerea e cam ca o nunta, dar de mici dimensiuni: invitatii sunt persoane apropiate de familia omuletului, se serveste mancare, tort, prajituri si se danseaza pana cand te tin picioarele. 

Pana aici nimic de spus. Totul suna frumos. Dar hai sa punem cap la cap toate cheltuielile si toata zarva care se face in jurul acestui mic eveniment. In primul rand trebuie sa avem in vedere ca tot ce conteaza pentru micutul viitor crestin ortodox este slujba in sine si faptul ca cei dragi sunt alaturi de el si de familia lui in ziua asta speciala. Pentru ca traim in capitalism trebuie sa inceapa cheltuiala: bani la preot, bani la sala unde se organizeaza evenimentul, bani pe mancare, bani pe bautura, bani pe tort si prajituri, bani pentru muzica, bani, bani, bani.Habar nu am cat costa toate  in total. Nici nu ma intereseaza. Si nici nu spun ca nu trebuie sa se intample evenimentul si petrecerea in sine, dar suntem obisnuiti sa organizam toate aceste evenimente pentru vazul societatii, cand de fapt ele trebuie sa fie pentru binele spiritual al copilului. Simplu spus, din punctul meu de vedere este o cheltuiala de pomana.

Anterior am subliniat in linii mari doar cheltuielile suportate de familie. Invitatii trebuie sa contribuie si ei la eveniment prin asa zisul “dar”, la fel ca la nunta. Semnificatia darului se reda prin faptul ca acest “mic” ajutor financiar vine in ajutorul familiei si este ca un start pentru micut. Mai mult decat atat, darul este un fel de imprumut intre rude. Daca eu merg la botez si daruiesc o anumita suma de bani, cand o sa vina timpul sa imi botez si eu copilul, trebuie sa ii invit si eu pe cei la care am fost la botez si sa daruiasca suma inapoi. Asa merge traditia pe aici.

Ca tot am vorbit de dar, aici chiar sunt informata referitor la valoare. O familie de doua persoane daruieste de regula 300 de lei, iar o persoana singura 150 de lei. Mentionez ca prin partile locului de unde sunt eu, darul la nunta este de 600 de lei de familie, in conditiile in care nunta este de doua zile.

Una peste alta, afacere sau nu, eu astept sa merg la botez. Vreau sa ii urez bun venit pe lume celui mic si sa ii urez succes in viata pentru ca, la cum merg treburile in ziua de azi, va avea nevoie de el din plin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu