Prabusiri de avioane controversate si teorii conspirative credibile

Dezastrul Helderberg. In 1987, un Boeing 747, al liniilor aeriene Sud Africane, botezat zborul 295, s-a prabusit in Oceanul Indian la noua ore de zbor intre Taipei si Johannesburg. Recuperarea partilor din avion de la adancimi foarte mari sub apa e foarte laborioasa si de durata. Dar cel putin l-au gasit si au recuperat toate partile pentru a le cerceta. Voice-recorder-ul a fost gasit dupa doi ani, iar fligh-recorder-ul nu a fost gasit niciodata. La ultimul contact audio cu turnul de control, pilotii au raportat fum puternic in interiorul avionului-temperatura era deja de 600 de grade Celsius si focul era extrem de puternic. La acea vreme, specialistii au speculat ca niste combustibil de racheta s-ar fi aprins in compartimentul cu bagaje-posibil sa fi fost baterii cu litiu care s-au aprins instant. Africa de Sud se confrunta atunci cu embargoul armelor din cauza regimului apartheid iar zborurile comerciale erau folosite pentru a transporta echipament militar ilegal. Investigatorii nu au putut intervieva toti martorii si investigatia a mers destul de greoi. De fapt, se credea, ar fi existat doua focuri la bordul avionului iar problema ar fi aparut mai devreme decat s-ar fi crezut. Caseta cu inregistrarile conversatiilor intre turnul de control si avion a disparut ca prin minune.

Mai tarziu, s-a crezut si ca pilotul ar fi incercat sa faca o aterizare de urgenta inainte de a ajunge in Africa de Sud pentru ca avea o incarcatura ilegala la bord… Tupolev-ul mozambican si dezastrul care a uimit lumea. In era apartheid, guvernul sud-african si-a facut un obicei din a finanta gruparile rebele din tarile vecine unde erau oponenti ai regimului. In anii 1980, guvernul mozambican s-a aflat in conflict cu vecinii de la sud si asa a inceput un razboi civil cu sud-africanii din 1976. In octombrie 1986, presedintele din Mozambic s-a intalnit cu partenerii din Angola, Zair (acum R.P. Congo) si din Zambia pentru a discuta despre teroristii din Angola care s-au aliat cu Africa de Sud. Pe 19 octombrie, presedintele se intorcea in Mozambic intr-un avion cu echipaj din URSS care ii era loail. Cu 50 de minute inainte sa ajunga pe aeroport, avionul s-a intors la 37 de grade fata de ruta sa obisnuita. Inginerul de la bord a fost inregistrat spunand ca acela ar fi fost cursul real de zbor. La 12 minute de la conversatie avionul se prabusea la kilometri distanta de cursul stabilit.

Presedintele a murit, impreuna cu alti 34 de oameni. Prime investigatii au concluzionat ca era vorba de o eroare umana si o greseala de pilotaj. Multi oameni au ramas insa sceptici in privinta acestor rezultate. In Mozambic si in Africa de Sud se credea ca guvernul care sprijinea apartheid-ul aranjase aceasta prabusire-o unealta electronica ar fi fost folosita pentru a deregla instrumentul pentru mentinerea unui curs corect. Mai mult, totul ar fi fost pregatit pentru doborarea avionului daca trucul nu ar fi mers. Autoritatile Sud-Africane au negat mai mereu ca ar fi fost implicate in accidentul aviatic.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu