Bunica noastra a petrecut asa de mult timp facand puloverul perfect pentru Craciun, dar cand desfacem pachetul primit nu prea suntem incantati de munca ei. Nu stie cum sa reactioneze, se supara si sarbatorile sunt stricate pentru ea. Toata aceasta drama siropoasa nu se intampla doar pentru ca bunicile nu stiu sa faca pulovere frumoase, ci din cauza efectului IKEA.
Fenomenul acesta se refera la ideea potrivit careia fiecare dintre noi pune o valoare mai mare pe obiectele pe care le-am facut sau le-a obtinut noi, asa ca nu vedem nicio imperfectiune in cazul lor. Tindem sa supraevaluam aceste articole mai mult decat le-am evalua pe cele profesionale. Procesul de a crea si de a contrui un intreg item nu e doar o munca din dragoste pentru ceea ce faci, ci si o demonstrare a abilitatilor noastre. Cei care au fost ridiculizati din cauza abilitatilor resimt aceste „pedepse” mult mai mult, pentru ca au atasat valori mai mari in timpul crearii lor. Vedem desfasurarea acestui fenomen mai mereu mai ales cand vine vorba de idei. De aceea seful tine mortis sa ii urmati planul lui, chiar daca toata lumea ii spune ca e gresit. Nevoia de a ne demonstra noua ceva anume ste foarte puternica si ne impiedica sa luam deciziile corecte, mai ales cand e pusa la zid de altcineva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu