Rima ca un motiv. Lumea a ramas socata cand O.J. Simpson a fost achitat si a scapat de acuzatiile de crima, insa psihologii cred ca a fost o fraza care l-a salvat: „If the glove doesn’t fit, you must acquit”. Cheia este de fapt modul in care procesam rimele. De regula, oamenii tind sa ia in cosiderare si sa dea crezare frazelor care rimeaza si sa le asocieze unor comportamente umane reale. Fenomenul e si mai puternic daca cei care le aud nu sunt constienti de rime. Un grup de participanti la un studiu a primti ca sarcina sa evalueaza calitatile poetice in fraze, propozitii. Intr-un caz particular, subiectii au crezut ca e putin probabil ca succesul financiar ii face pe oameni sanatosi, insa au bifat ca plauzibila fraza averea determina sanatatea (wealth makes health).
Rimeaza, este atragatoare si e foarte buna pentru a demonstra cum anume ne este pacalit creierul. Asta i-a indemnat pe oameni sa spuna ca e adevarata propozitia, la fel cum s-a intamplat si in cazul lui O.J.Simpson. O componenta de baza a sloganurilor publicitare, rima este foarte importanta pentru maximizarea vanzarilor-daca suna frumos si bine omul e dispus a cumpere produsul.
Iluzia clusterului. Acest fenomen consta in recunoasterea de modele in diverse aparitii, chiar daca nu e posibil ca acolo sa fie vreun model. Se intampla cand o persoana observa ceva care apare la intamplare si respectivul nu realizeaza acest lucru, spre deosebire de un alt efect, care presupune ca persoana vede un model intr-un loc unde inainte i se parea ca e ceva aparut la intamplare. Iluzia se petrece intr-un sens spatial. Cei care locuiau in Londra in timpul celui De-Al Doilea Razboi Mondial nu stiau daca bombardamentele sunt sau nu la intamplare. Cand au vazut harti cu desfasurarea bombardamentelor germane, unii locuitori credeau ca bombele evita anumite zone dintr-un motiv sau altul. S-a dovedit ulterior ca erau multe zone in care nu a cazut nicio bomba din simplul motiv ca hazardul a intervenit in cele mai neasteptate moduri. Oamenii nu reusesc deloc sa determine bine daca ceva e la intamplare sau nu.
Sa zicem ca vreti sa va mutati in casa noua si cautati o locuinta, dar vedeti ca in anumite zone din oras, incidenta cancerului este mai mare. Unele zone au rata de aparitie a cancerului mai mare, altele mai mica, asa ca incercati sa va orientati catre alte zone mai ferite. Desi riscul e mare, sunt si zone in care cancerul loveste de pana la 100 de ori mai puternic si nu se stie de ce, asa ca nu se compara cu ariile de risc scazut de care ne temem, dar, cu toate astea, cautam in alta parte sa luam locuinta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu